Nanešťastie aj keď pochopíme, že pre dosiahnutie správnej výslovnosti potrebujeme odbornú logopedickú pomoc a odhodláme sa prvýkrát s dieťaťom navštíviť logopéda, ešte stále nemáme úplne vyhraté. V tomto článku sa v skratke pozrieme na priebeh rečovej terapie, od jej začiatku až po koniec. S čím všetkým sa možno budeme musieť(s pomocou logopéda) popasovať? Koľko času, energie, alebo aj peňazí nás to môže stáť? Dá sa to celé nejako urýchliť? Čítajte ďalej, a dozviete sa všetko, čo potrebujete vedieť o návštevách u logopéda.
Ako sme už napísali v minulom článku, zobrať dieťa na návštevu k logopédovi je ten najlepší prvý krok k náprave jeho rečových porúch. Nie každý si však presne vie predstaviť, čo môže od takej prvej návštevy u logopéda očakávať. Bude sa vás logopéd na niečo vypytovať? Treba prísť k logopédovi osobne, alebo môžete poslať aj starú mamu? Bojíte sa, že váš hanblivý drobec sa pred cudzou logopedičkou zatne? Čítajte ďalej, a dozviete sa, ako sa na vaše prvé stretnutie s logopédom pokojne pripraviť.
Nanešťastie, nie vždy je možné prostredníctvom správnej rečovej výchovy včas zamedziť výskytu všetkých rečových porúch. Niektorí rodičia zastávajú mylnú predstavu, že poruchy reči časom zmiznú samé od seba, a dieťa z nich jednoducho vyrastie. Toto síce môže byť pravdou v niektorých prípadoch: napríklad nahrádzanie hlások inými správne vyslovovanými hláskami môže časom odznieť. Vo všeobecnosti však ale platí, že iba odborník vie s presnosťou určiť, či rečovú poruchu môžeme nechať, nech sa so sebou vysporiada sama. Strkaním hlavy do piesku sa môžeme postarať akurát o to, že neskôr už môže byť neskoro.
Bolo by teda celkom dobré vedieť, kedy už skomolená reč nie je len detské blábolanie, ale mala by sa začať opravovať. V rôznych štádiách rečového vývoja existujú rôzne medzníky, z ktorých vám tu vymenuje niekoľko dôležitých.
Nikto sa nami asi nebude hádať, keď napíšeme, že reč je najdôležitejšia forma komunikácie. Zvlášť to platí pre profesie ako moderátor, učiteľ, lekár, či manažér alebo predajca – jednoducho kto prichádza pri práci do kontaktu s ľuďmi, mal by byť schopný rozprávať zrozumiteľne a artikulačne správne. A aj tí ostatní zrejme ocenia, ak svojou rečou nepokazia dobrý dojem na budúceho zamestnávateľa a ak je ich reč dobre zrozumiteľná pre ich kolegov a kamarátov.
Podľa logopédov dnes pribúda čoraz viac detí s narušenou schopnosťou komunikovať. Až štyridsať percent zo všetkých špuntov na základných školách prichádza do prvej triedy s tou či onou rečovou poruchou. Ak je však nejaký vek „ten pravý“ na odstránenie rečových porúch, je to práve predškolský vek. Štyridsať percent detí to nezvládne? Niečo robíme zle…